интервю: Мартин Райков
снимки: личен архив
Кирил Кирилов – най-успешният театрален продуцент на българския „Бродуей“, все по-често и все по-успешно се разписва и в музиката. Че умее да бъде и професионален меломан, стана ясно, още когато преди години направи бизнес тандем с Виктор Калев за „Грамофонът“, чието поредно триумфално представление е на 28 април в зала едно на НДК. Пак там – на 16 май, Кирил Кирилов организира грандиозното шоу на Константинос Аргирос. Световно признатият гръцки певец без колебание покани българина да бъде мениджър на концерта му в София. Междувременно Кирил и Тони Стораро записаха „Топ, топ, топ“, като в парчето участва и Алисия. И понеже и тримата са перфекционисти, 12 пъти сменят текста. Люси Иларионов снима клипа с безценните коментари на Азис, който по приятелски е на терена. Пред камерите са опитният Кирил Ефремов, младият Антоан Петров и изгряващият и в танците Емрах Стораро. Стайлингът е на Кирил Кирилов. Неотдавна Кирил и компания записаха и песента „Фитнеси“ по негов авторски текст и с музика на Искрата, а феновете я качиха в Тик Ток.
Следващите театрални проекти на Кирил Кирилов – отново с някои от най-високооборотните звезди, се базират на съвременни сюжети с много емоционален екшън, черен хумор и общочовешки послания. За да ги осъществи, им се посвещава напълно – без работно време, без непредвидени уикенди и ваканции, без изключени телефони. Преди години се пита дали самият той да не излезе на сцената, но постепенно се убеждава, че повече ще бъде себе си, ако ръководи целия процес, за който са нужни труд и точност.
„В афиша на „Ажур пико“ има само хитове, които представяме в България, Европа и САЩ. А продуцентството е от малкото професии, в които никаква диплома няма да ти помогне, ако си лишен от работохолизъм и нюх, за да надушваш дали от съответната пиеса ще стане хит“, повдига завесата Кирил.
Той е тънък познавач в жанра и усетът му към качествена драматургия е безпогрешен – неслучайно е от школата на Стефан Данаилов и Стоянка Мутафова. Невероятният късмет го сближава с двамата титани през последните години от живота им. Всеки ден и час се учи много и неспирно от великата комедиантка и от Ламбо. Под тяхно влияние и с тяхна благословия овладява простото тройно правило в театъра: завладяваща история, отлични актьори и прецизен мениджмънт. И Ламбо, и Стояна стриктно събюдават как техният възпитаник се справя с гастролите на спектаклите им из цяла България.
Кирил Кирилов е съпродуцентът и на Мариус Куркински. Хармонията между бизнесмена и артиста е завидна – сродява ги идентичната чувствителност към изкуството. Приятелството им е още от времето, когато Кирил къса с математиката, след като гледа режисьорския евъргрийн на Мариус Куркински в Народния „С любовта шега не бива“. Именно тогава Кирил окончателно избистря пред себе си идеята, че иска да се посвети на изкуството, а не на точните науки. Неслучайно от самото начало на кариерата му става ясно, че ще дирижира онзи театър, в който няма скука и съобразяване – автоцензурата не го вълнува, табутата не са в професионалния му протокол. Важни са му фантазията и вдъхновението. Когато работи по спектакъл, филм, песен, клип, фешън акция, се осланя на въображението и смисъла, за да ги предаде и на публиката. И знае, че правилните неща се случват, само когато е със съмишленици – с хора, с които се провокират и вибрират на еднакви честоти. Защото от уроците на Стоянка Мутафова и Стефан Данаилов, които несъмнено са вписани в личната му философия, знае, че театър се прави със сърце, ум и общност. Блясъкът и овациите идват, когато случващото се на сцената докосне душата.
Затова, ако Кирил се дразни от нещо през последните няколко арт сезона, то е от многотията и всеядността в съсловието, в което търговците вече са повече от творците. Но не желае да влиза в имена и събития, за да не бъде тълкуван погрешно, нито да навлиза в територии на колеги, въпреки че те безцеремонно атакуват неговите.
Досадна му е и манията по обявения за вездесъщ изкуствен интелект. Кирил, който винаги е в час с актуалните технологии, без да стига до крайности, вярва, че въпреки агресията на ИИ към музите, засега те предпочитат човека.
Изкушен от осмото изкуство
Кирил Кирилов е толкова изкушен и информиран в модата, че няма проблем във всеки следващ етап от възходящата си кариера да се посвети и на осмото изкуство. Неотдавна сътвори авторска колекция – сака и палта в провокативни ярки цветове, отново с бранда „Ажур пико“. Всяка визия за него е неизчерпаем източник на информация, безмълвна комуникация, която разкрива кой е човекът от другата страна.
„На първо четене разкодирам личостта срещу мен по очилата, обувките, бижутата. Създал съм собствена азбука на аксесоарите, която никога не ме е подвеждала досега“, коментира той. И уточнява, че марката не прави модата, а човекът одухотворява дрехата. Затова е и смутен, и възмутен, че пошлотията по улиците на София е катастрофална – особено при най-младите, които са подвластни на масовката, кича и ерзацобразците.
Кирил е гражданин на Европа, но най-вече на Милано по време на Седмиците. „Тогава из града се носи аромат на шик, ревютата се превръщат в състезание по красота и елегантност. Винаги съм чувствал особена връзка с Милано, с бутиците, с галериите, дори с любимите ми дизайнери“, признава Кирил, който в предишен живот като нищо е измислял модели за някоя от грандамите от дворцовата аристокрация в кралство Милано. А в този води Мария Сапунджиева на „сикрет парти“ за рождения ден на Доменико Габана. И редовно посещава дефилетата на „Луи Вюитон“, „Диор“, „Валентино“, „Ив-Сен Лоран“… Рикардо Тиши няколко пъти качва в своята страница в Инстаграм снимки на Кирил в „Бърбъри“. Възхищава се на „Баленсиага“, сваля шапка пред краля Армани. Според него Донатела Версаче зарежда със силни енергии моделите си, но едва ли ще достигне божествената искра в артистичността на легендарния си брат Джани.